Sub-communities within this community

Collections in this community

Recent Submissions

  • Impact de l’évolution spatio-temporelle du littoral de Ghar El Melah sur l’activité de pêche lagunaire.

    Abdeljaouad, Sirine (Université de Carthage. Institut National Agronomique de Tunisie. Département : Génie Halieutique et Environnement, 2022)
    Cette étude consiste en une caractérisation sédimentologique et diachronique du système lagunaire côtier afin d’évaluer l’impact naturel et anthropique sur l’activité de pêche lagunaire. La méthodologie s’appuie sur une approche multicritère soit une analyse sédimentologique de la lagune de Ghar El Melah, complétée par une analyse morphoscopique et une étude diachronique temporelle à long et moyen terme (1881-2021) de la ligne de rivage de la lagune, et ce par l’outil statistique DSAS (Digital Shoreline Analysis System). Selon les résultats obtenus, L’étude sédimentologique du rivage de la lagune de Ghar El Melah révèle un faciès sédimentaire homogène avec des sables moyens à fins, bien classés et unimodaux. Cette étude sédimentologique confirme la dualité d’origine et du transport des apports sédimentaires. L’étude diachronique effectuée (1881-2021) révèle que le taux d'érosion maximum dans la zone d'étude est de -14,88 ±0,20 m/an au niveau de l’ancien delta de la Medjerda, le taux d'accrétion est de +7,35 ±0,20 m/an au niveau de la nouvelle embouchure de Boughaz et que la surface de la lagune a augmenté de 400,9 ha. Ce qui a impacté négativement, en synergie avec l’ensablement et l’élargissement de la passe de Boughaz, l’activité de pêche dans la lagune de Ghar El Melah. L’enquête socioéconomique a permis de mettre en exergue la situation actuelle de la pêche lagunaire et les problèmes éventuellement rencontrés. 88% des enquêtés ont décelé des changements morpho dynamiques au niveau de cette lagune, ce qui a impacté la biodiversité ichtyque et d’où l’exercice de la pêche lagunaire
  • Etude de la pollution par les microplastiques dans les sédiments et les eaux de surfaces au Golfe de Tunis, plages de Ghar El Melh et Chatt Mami.

    Dabboub, Siwar (Université de Tunis El Manar. Faculté des Sciences de Tunis, 2023)
    Ces dernières années, la contamination par les microplastiques (MP) est devenue une préoccupation mondiale. Les particules (< 5 mm) représentent de plus en plus une menace globale et persistante pour l'ensemble des écosystèmes. Dans cette étude, l'abondance et les propriétés (taille, forme et type de polymère) des MPs dans les échantillons d'eau de surface de la mer et les sédiments du sable ont été étudiés dans quatre zones côtières de la mer Méditerranée (Golfe de Tunis, îles Pilau et Plane, plage de Ghar El Melh et Chatt Mami). Les îles ont montré l'abondance moyenne des MPs la plus élevée (0,007 à 1,967 éléments/m³), suivi de la plage de Ghar El Melh (0,019 à 0,068 éléments/g), du Chatt Mami (0,012 à 0,057 éléments/g) et du golfe de Tunis (0,009 à 0,053 éléments/m³). Les résultats ont montré que les MPs détectés dans tous les échantillons, indiquant une vaste répartition toute au long de la côte tunisienne. Les MPs représentatifs des quatre sites ont été préparés pour l'identification des polymères par Spectroscopie Infrarouge à Transformée de Fourier (FTIR ATR). Au total, neuf types de polymères ont été détectés (PVC, PET, PP, PE, PS, PA, PVDF et PEHD). Les formes identifiées dans cette étude sont (Fragments, Films, Filaments et Granulés) avec une prédominance des fragments détectés sur la surface de l'eau et les filaments détectés dans les sédiments ainsi qu’une contribution assez faible des granulés. Cette étude a permis donc de générer des données originales sur la présence de MPs dans les sédiments et les surfaces de l'eau côtiers de la côte nord tunisienne.
  • Evolution sédimentaire spatio-temporelle du cordon sableux de la lagune de Ghar El Melah (Golfe de Tunis).

    Hodan, Ibrahim Said (Université de Tunis El Manar. Faculté des Sciences de Tunis (FST). Département de Géologie, 2022)
    L’objectif de ce mémoire est d’étudier la dynamique sédimentaire et de comprendre l’évolution spatio-temporelle du cordon sableux de Ghar El Melah. La méthodologie s’appuie sur une approche multicritère: une analyse sédimentologique permettant une caractérisation texturale des sédiments du lido de la lagune, complétée par une analyse statistique modale qui identifie les Types Sédimentaires (ST) et une quantification du flux éolien Un total de 37 échantillons superficiel a été prélevés et 28 échantillons récoltés par les pièges à sables au niveau du cordon sableux (lido) de Ghar El Melah, golfe de Tunis, Méditerranée. L’étude sédimentologique révèle que la majorité des sédiments (97 %) sont types sableux et 3 % appartient au faciès silteux. Les sédiments récoltés sont principalement unimodaux (Mo= 0,16) montrant un facies sableux homogène avec des sables moyens à fins avec une valeur de Mz compris entre 1,96 et 2,97 Phi, bien à très bien classés avec une valeur de l’écart type variant entre 0,11 et 0,40 Phi. L’analyse statistique modale montre que les sédiments sableux sont formés par un mélange de quatre types sédimentaires STI 86 %, STII 9 %, STIII 3% et STIV 2%. Le mélange de ce type sédimentaire présents au niveau du lido de la lagune témoigne l’origine des sédiments de la plage. Ce qui prouve que les sédiments sont issus de l’apport terrigène de Medjerda et de l’action des forces hydrodynamiques (vagues, courants et houles). La quantification du flux éolien montre que le lido de Ghar El Melah est soumis à une forte turbulence et d’érosion, la méthode employée consiste à quantifier la masse des particules mise en mouvement par le vent. Elle est caractérisée par un vent de direction NNO qui dépassant le 10 m/s dans certains cas. La vitesse de seuil de mouvement la plus élevé qui a balayé le sol lors de mesure du flux est de 0,0022 Kg/m/min avec une vitesse de 0,639 m/s bien que la vitesse de vent entrainant le mouvement des sables soit freinée par divers facteurs tel que la largeur et la morphologie de la plage, la pente et la topographie la granulométrie des sédiments, etc. la validation de résultat expérimental avec les formules empirique et semi-empirique montre que la formule la plus adaptée en notre secteur est celle de Zingg (1953).
  • Acute and subacute toxicity of naphthalene in a filter-feeding species Styela plicata (Chordata, Ascidiacea).

    El Ayari, Tahani; Ben Ahmed, Raja; Ghannem, Samir; Trigui El Menif, Najoua (2023)
    INSTM Bulletin: Marine and Freshwater Sciences
    The aim of the current study was the assessment of a Polycyclic aromatic hydrocarbon (PAHs) toxicity on an ascidian species, Styela plicata. Acute and subacute toxicity of naphthalene (NAP) has been determined using five increasing concentrations (0.5, 1, 1.5, 2.5 and 5 mg/l) during 96h of exposure. The half lethal concentration (LC50, 96h) value of naphthalene for S. plicata was 2.41 mg/l. Furthermore, the filtration activity decreased in the five tested concentrations of NAP; a significant decrease by 69% and 91.8% was observed after 1h in the groups exposed to C1 and C5, respectively. A similar pattern was noted after 2h of filtration; the decrease was estimated to 39% in C1 and 72.5% in C5. The results from this bioassay confirmed the toxicity of NAP on S. plicata; we also provided information about the use of S. plicata as a potential bioindicator species for the assessment of PAHs toxicity.
  • Biomonitoring of trace metal contamination in El Mellah Lagoon (Algeria) using cockle Cerastoderma glaucum (Bivalvia: Cardiidae).

    Bensaâd Bendjedid, Lamia; Touati, Hassen; Centre national de recherche et de développement de la pêche et de l'aquaculture. (2023)
    HIPPOCAMPUS: Algerian journal of fisheries and aquaculture research.
    This work aims to investigate the trace metal contamination of El Mellah Lagoon by assessing their accumulation levels in the tissues of the brackish water cockle Cerastoderma glaucum (Bivalvia: Cardiidae). Our findings show that copper (Cu), zinc (Zn), cadmium (Cd), and lead (Pb) concentrations in cockles ranged between 0.81-2.09, 4.12–6.72, 0.09–0.15, and 0.39–0.76 mg/kg soft tissue dry weight respectively, in ascending order of: Cd< Pb< Cu< Zn. Statistical analysis reveals significant seasonal variations in measured metals, with the highest values all recorded in autumn but remaining well below the recommended guide values. Overall, our study excludes the existence of an ecotoxicological threat linked to the presence of essential (Cu, Zn) and toxic (Cd, Pb) metals in the cockles' flesh.
  • Evaluation de degrés de contamination bactérienne des produits de la pêche (points de vente) dans la région de Bou-Ismail et de Khemis Miliana.

    Benfares, Redhouane; Mokrane, Zakia; Houaidj, Chems eddine; Kord, Affaf; Boudjemaa, Kamel; Guenachi, Belkacem; Centre national de recherche et de développement de la pêche et de l'aquaculture. (2023)
    HIPPOCAMPUS: Algerian journal of fisheries and aquaculture research
    Notre étude a pour but d'évaluer l'effet des traitements post-capture (transport et hygiène) sur la qualité des produits de la pêche vendus au marché de Bou-Ismail comme région côtière et de Khemis Miliana comme région interne. L'étude s'est déroulée du mois d'Avril au mois de Juillet 2013. La méthodologie utilisée est celle d'une évaluation de la qualité organoleptique et microbiologique. Cette évaluation a été investiguée pendant la vente dans les deux régions. Les résultats de l’évolution des différents germes obtenus ont été comparés selon la région de prélèvement, l’espèce étudiée et la période du prélèvement. L'évaluation organoleptique et bactériologique indique que les poissons de Bou-Ismail (la Sardine et la Crevette) ont une bonne qualité et une très bonne fraicheur, alors que le Rouget a une qualité satisfaisante, en comparaison avec celles de Khemis Miliana qui ont une qualité satisfaisante et une fraicheur modérée, donc une diminution de la qualité au niveau de la région interne par rapport à la région côtière. Cependant, les poissons analysés sont exempts de germes potentiellement pathogènes tels que Salmonella sp.
  • A rare stranding event of the short beaked common dolphin (Delphinus delphis) in the eastern Tunisian coastline

    Chaieb, Olfa; Maatouk, Kaouthar; Bradai, Mohamed Nejmeddine (2023)
    INSTM Bulletin: Marine and Freshwater Sciences
    A short beaked common dolphin was found stranded on March 3rd 2021, on Hammamet beach (Central-eastern Tunisia). This is a rare stranding event since it represents the third documented stranded individual reported on Tunisian coastline for half a century. Necropsy of the freshly dead female dolphin was conducted to know the presumable cause of death. The pregnant dolphin was bearing a mid-term female fetus with fully developed organs. Detailed biometric data were taken for both individuals. Samples were collected and preserved in the tissue bank of the national stranding network. The freshly dead fetus is preserved at the oceanographic museum for scientific collection. The rare stranding of this species observed here would be attributed to the small population frequenting Tunisian waters. This note improves knowledge on this poorly studied species in the south-central Mediterranean area.
  • A comparative study on the ecosystem-based fisheries risk analysis of algerian fisheries.

    Bouhadja, Mohamed Amine; Zhang, Chang Ik; Mennad, Moussa; khouas, Bilal; Centre national de recherche et de développement de la pêche et de l'aquaculture. (2023)
    Hippocampus. Algerian journal of fisheries and aquaculture research
    There is a growing need to evaluate how fishing activities is being affecting the ecosystem. The study seeks to frame the assessment of risk status of three main fisheries operating in the Algerian coastal ecosystem, which are trawl, purse seine, and small-scale fisheries. The ecosystem-based fisheries assessment has been suggested to conduct the present study. Tier 2 process analysis has been used since the qualitative data was not rich. Across the nested risk design, the trawl, purse seine, and small-scale fisheries risk indices were projected in the yellow zone. The highestfishery risk index(FRI)was observed in the trawl fishery (1.363), followed by the small-scale fishery (1.309), then the lowest value was found in the purse seine fisheries (1.114). The purse seine fishery risk index differed significantly from both of trawl and small-scale fisheries risk indices, whereas there was no significant difference between trawl fishery risk index and small-scale fishery risk index. A proper management measures were to improve the fisheries risk situations.
  • First Record of the tropical seagrass Halophila stipulacea (Forsskål) Ascherson, 1867 in the Punic Port of Carthage-Salammbô (Northern Tunisia).

    Ben Mustapha, Karim; Attouchi, Mourad; Afli, Ahmed; Missaoui, Hechmi (2023)
    Bulletin de l'Institut National des Sciences et Technologies de la Mer de Salammbô
    The bioinvasion has increased in recent years with climate change, and some invasive species have caused significant damage to the marine ecosystem, including a great loss of biodiversity. The studied seagrass is a marine tropical phanerogam introduced in the Mediterranean at the end of the 19th century and in southern Tunisia in 2003. In this study we record this species for the first time in northern Tunisia, precisely in the Punic Port of Carthage-Salammbo. Surveys were carried out on foot around the Punic Port, and measurements/photos were taken on site, and others in the laboratory on taken samples. Most of these measures do not differ from those carried out elsewhere in the Mediterranean. For the moment, the plant does not occupy a large part of the port buttom, but it may invade all the area in the future.
  • Évaluation des stocks de petits pélagiques de la côte algérienne par acoustique - ALPEL2018.

    Ferhani, Khadra; Bennoui, Azeddine; Bennoui, Azeddine; Bensmail, Samia; Mennad, Moussa; Bensmail, Samia; Mennad, Moussa (2021)
    HIPPOCAMPUS: Algerian journal of fisheries and aquaculture research
    Une campagne d’évaluation des petits pélagiques par acoustique ALPEL2018 a été menée le long de la côte algérienne par le Centre National de Recherche et de Développement de la Pêche et de l’Aquaculture (CNRDPA) entre décembre 2018 et février 2019 avec le navire de recherche BELKACEM GRINE. Cette campagne s’inscrit dans le cadre des activités de l’équipe ECOPEL de la Division de Recherche « Pêche » relatives à l’évaluation des stocks de petits pélagiques. L’objectif de cette campagne est d’utiliser les techniques d’écho-intégration combinées à des chalutages pélagiques pour estimer des indices instantanés de biomasse et d’abondance de neuf espèces cibles de petits pélagiques. La campagne ALPEL2018 a révélé une biomasse totale de 154 362 tonnes. La sardinelle (Sardinella aurita) est l’espèce la plus abondante avec 35% de la biomasse totale suivie du Chinchard méditerranéen (Trachurus mediterraneus), de la sardine (Sardina pilchardus) et de l’anchois (Engraulis encrasicolus) avec respectivement 23%, 16% et 14%. Le chinchard commun (Trachurus trachurus) et la bogue (Boops boops) sont faiblement représentés avec respectivement 9% et 3%. L’évaluation des stocks de T. picturatus et S. scombrus et S. japonicus n’a pas été effectuée en raison de leurs faibles présences dans les pêches d’identification.
  • Eroding coastal sandy barriers under changing aeolian flux in the Gulf of Tunis (Tunisia).

    Amrouni, Oula; Ibrahim Said, Hodan; Hzami, Abderraouf; Missaoui, Hechmi; Mahe, Gil; Heggy, Essam (2023)
    INSTM Bulletin: Marine and Freshwater Sciences
    Sandy barriers are coastal features formed and reworked by terrestrial and marine-induced processes along decadal to millenary scale periods. In the semi-arid areas along the extended North African coast, these coastal landscapes are undergoing accelerated morphodynamical changes induced by intensifying anthropogenic and climate drivers in the last century. To quantify the latter, we assess the changes in sediment dynamics of the Ghar El Melh sandy barrier extended over the northern part of the Gulf of Tunis in Tunisia using sedimentological analysis and quantification of the aeolian flux. A total of 37 subsurface samples and 30 surface aeolian trapped ones were collected at the coastal dunes of Ghar El Melh. Our sedimentological analysis reveals a distribution of 97% of sandy sediments and 3% of silty facies. The modal statistical analysis suggests that there are three distinguishable sediment types with 87% of samples formed by fine sands with modal value of 0.16 mm. The mixture of these indicates mixed terrigenous and marine sources redistributed by the hydrodynamic processes. The measurement of the aeolian flow suggests a maximum value of 0.0022 kg.m.-1min-1 which occurs in dust storms. This study reveals the low detrital sand supplies to the lagoon-sea barrier of Ghar El Melh, results in its gradual submersion, further exposing the coastal lagoon and engendering severe ecological degradations.
  • Striped red mullet (Mullus surmuletus, Linnaeus, 1758) from Rafraf-Sidi Ali Mekki region (Bizerte, Tunisia): length-weight relationship and histological assessment of gonad maturation.

    Dhaouadi, Raouf; Bouhalfaya, Raja; El Hafi, Mohamed Oussama; Ben Abdallah Ben Hdaj Hamida, Olfa; Mosbah, Amine; Tarhouni, Dhiaeddine; Ayari, Wassila; Missaoui, Hechmi (2023)
    INSTM Bulletin: Marine and Freshwater Sciences
    The aim of this study is to investigate thegonadal changes of striped red mullet (MullussurmuletusLinnaeus, 1758) in Rafraf –Sidi Ali Mekki region in Tunisia. A total of 243specimens were collected monthlybetween March 2014 and February 2015.Fulton’s condition factor (K) and the length-weight parameters were estimated. There was correlation between the fish total length and weight (R2:0.75). The K values ranged between 0.93 and 3.38. The values of b parameter ranged from 3.18. gonadosomaticand hepatosomatic indicesshow maximum values during April. Different stages in females and inmales were observed according to gonadal development.
  • Preliminary inventory of metazoan parasites of the Lessepsian bluespotted cornetfish Fistularia commersonii in the Gulf of Gabès, Tunisia

    Boussellaa, Wiem; Derbel, Hela; Neifar, Lassad (2023)
    INSTM Bulletin: Marine and Freshwater Sciences
    Biological invasions are widely acknowledged as a serious threat to biodiversity, but the role of parasites in marine ecosystem processes is still poorly understood. The so-called Lessepsian migration, or invasions through the Suez Canal from the Red Sea to the Mediterranean Sea, also fits this description. Here, we studied the parasitofauna of Fistularia commersonii collected from the Gulf of Gabès of Tunisia. 43 individuals of F. commersonii were sampled from the Gulf of Gabès. Parasite richness, prevalence and intensity were investigated, Additionally, we reviewed the literature to identify native and invasive parasite species recorded. Our results suggest the co-introduction of nine parasite species that are assumed to be originate from the Red Sea. In addition, we found that the invasive fish has acquired nineteen parasite species that are native from the Mediterranean Sea. The Lessepsian migrant may potentially change the dynamics of native and invasive parasite-host interactions through parasite co-introduction and parasite acquisition, according to these results. The higher F. commersonii infection rates in the area that has been invaded are also consistent with the predictions made by the "Enemy Release Hypothesis." These results show the importance of using community studies, such as the one described here, to understand the role of parasites in Lessepsian migration.
  • First record of Alopias superciliosus Lowe,1841 (Elasmobranchii: Alopiidae) in Tunisian water

    Bouzid, Ichrak; Enajjar, Samira; Saidi, Bechir; Bradai, Mohamed Nejemeddine (2023)
    INSTM Bulletin: Marine and Freshwater Sciences
    On July 2021, one specimens of Alopias superciliosus Lowe,1841 was captured as bycatch in Kelibia (Tunisia) at the following coordinate 36°30’740” N; 11°48’451” E, by a trawler at 400 m depth. It was a mature male of 350 cm total length and 159 kg in eviscerated weight. This represents the first record of the bigeye thresher shark in the area.
  • Seasonal variation of the ectoparasite infestation levels of Trachurus picturatusin Bizerte (Tunisia).

    Hamdi, Ilhem; Hermida, Margarida; Zouari Tlig, Sabiha; Benmasour, Bouchra (2023)
    INSTM Bulletin: Marine and Freshwater Sciences
    The blue jack mackerel, Trachuruspicturatus, is a commercially important resource in the Mediterranean Sea and the North-East Atlantic. The main aim of this work was to assess the infection levels and diversity of the ectoparasites of the blue jack mackerel.Over a one-year period, between March 2017 and February 2018, 126 specimens of T. picturatuswere collected seasonally from the Bizerte coast (Tunisia). The ectoparasite fauna of the examined host was composed ofthe two monogenean species, Pseudaxinetrachuriand Gastrocotyletrachuriand a copepod species,Peniculusfistula fistula. This is the first record of thiscopepod parasite inTunisia. The analysis revealed that the infection levels fluctuated throughout the year. Both monogeneans (P. trachuriand G. trachuri) had high prevalences during the warm season (P%=87.1, P%= 32.3, respectively). Additionally, P. trachurishowed some seasonal variations in mean abundance and mean intensity between summer and the other seasons. Furthermore, there was a highly significant variation in the mean abundance of G. trachuribetween the summer and autumn-winter seasons. The resultsof the current study may be explained by the seasonal variations in environmental conditions, the life cycles of the hosts and parasites, the feeding and migratory patterns of the hosts, the chemicals released by the hosts, and the interspecific competition between the two monogenean species.
  • L'ostréiculture en Tunisie: résultats acquis dans le lac de Porto-farina.

    Dantan, J. L.; Heldt, H. (Station Océanographique de Salammbô, 1932)
    Le commerce des coquillages en Tunisie est chaque jour plus important si certaines espèces les clovisses arapèdes, murex, coteaux, pholades, haricots et dattes de mer, et pour une certaines part, les moules sont pechèes dans le pays.
  • Biology features and parasites study of Mullet (Mugilidae) caught from Algerian coast.

    Chabet Dis, Chalabia; Meslem, Nabila; Itchir, Rachida; Centre national de recherche et de développement de la pêche et de l'aquaculture (Algérie). (2022)
    Hippocampus: Algerian journal of fisheries and aquaculture research.
    Mugilidae are one of the most farmed fish in Algerian freshwater aquaculture. The objective of the paper was to study the biological and parasitological characteristics of Mugilidae caught in Algerian coast. Six species were identified Mugil cephalus (Linnaeus, 1758), Liza ramada (Risso, 1827), Liza aurata (Risso, 1810), Liza saliens (Risso, 1810), Chelon labrosus (Risso, 1827) and Oedalechilus labeo (Cuvier, 1829), using morphological observation. Mullet fed on a variety of diet items including detritus, polychaetes, and sediments. Parasite groups recovered (from what) were identified as Nematoda, Monogenea, Copepoda, Ectoparasites, Cestoda, Digenea, and Cysts. Overall infection prevalence (%), mean intensity, and abundance values were 60%, 40.63, and 24.38, respectively. A significant correlation was observed (R>0.7) between fish size or weight and prevalence. Therefore, a sanitary treatment for the mullets before ponds introduction is necessary in order to prevent parasite transmission to cultured fish.
  • Contribution à l'étude de la croissance relative en aquaculture extensive d'une crevette pénéide: cas de Penaeus (Melicertus) kerathurus de la lagune El- Mellah (Algérie).

    Bensaâd Bendjedid, Lamia; Maziz, Chaima; Belhouane, Chaima; Tahri, Mardja; Dahel, Amina; Centre national de recherche et de développement de la pêche et de l'aquaculture (Algérie). (2022)
    Hippocampus: Algerian journal of fisheries and aquaculture research.
    Dans le présent travail, nous avons examiné la croissance relative de la crevette royale Penaeus kerathurus issue de la pêche commerciale de la lagune d’El Mellah. Les relations allométriques reliant les différentes parties du corps des crevettes mâles et femelles expriment toutes sans exception une forte allométrie minorante. Les résultats obtenus dans cette étude concordent avec ceux précédemment décrits chez plusieurs populations de Penaeus kerathurus et ils constituent un nouvel élément de preuve en faveur de l'uniformité génétique de l’espèce le long de son aire de répartition méditerranéenne.
  • Diagnose rapide et estimation de la production du barrage de Boukourdane.

    Boudjenah, Mustapha; Centre national de recherche et de développement de la pêche et de l'aquaculture (Algérie). (2022)
    Hippocampus: Algerian journal of fisheries and aquaculture research.
    Pour évaluer la qualité d'un milieu aquatique, les scientifiques utilisent des indices basés sur la physico-chimie, les algues phytoplanctoniques, et les invertébrés. Dans certains cas ils utilisent les poissons ou « indice poisson » qui prend en considération les communautés de poissons comme finales indicateurs biologiques et intégrateurs finals. Dans ce travail, la méthode de « diagnose rapide », mise au point par le CEMAGREF en 1990, et qui a été adaptée en 2002 par Boudjenah aux conditions algériennes, qui a été appliqué, à des données et résultats de travaux réalisés par d’autres chercheurs universitaires au niveau du Barrage de BOUKOURDANE, récoltées dans la bibliographie. La méthode de diagnose rapide, prend en considération les paramètres physico-chimiques de l'eau, du sédiment et d'une partie des peuplements biologiques (phytoplancton), ces paramètres sont ensuite traduits en indices basés sur la situation trophique des compartiments de l'écosystème aquatique. Le calcul des indices nous permet de situer ensuite le plan d'eau sur la gamme des niveaux trophiques : oligotrophes, mésotrophes, eutrophes. (Barbe et al, 1990). Ce classement donne enfin la possibilité d'estimer la production du barrage de BOUKOURDANE afin de prévoir et d'optimiser son exploitation.
  • Contribution à l’inventaire des espèces d’Elasmobranches dans le golf de Ghazaouet (mer d’Alboran, ouest Algérie).

    Inal, Ahmed; Rouidi, Samir; Belkacem, Yasmina; Soumani, Karima; FILALI, Tahar; Gheribi, Tarik; Centre national de recherche et de développement de la pêche et de l'aquaculture (Algérie). (2022)
    Hippocampus: Algerian journal of fisheries and aquaculture research.
    La présente étude fait partie du projet « Contribution à l’inventaire, l’estimation de l’abondance et la mise en évidence de l’impact de la pêche (tous segments confondus) sur les Elasmobranches dans le golf de Ghazaouet (mer d’Alboran – ouest Algérie) », inscrit dans le cadre du MAVA Species Project. Elle vise à actualiser la liste des espèces appartenant à l’embranchement des Elasmobranches au niveau du golf de Ghazaouet. Pour ce faire, cinq approches principales et complémentaires ont été adoptées dans deux ports situés à l'ouest de la côte algérienne (Beni Saf et Ghazaouet), sur une période s’étalant sur vingt-deux mois (de février 2020 à septembre 2021). Les résultats montrent que pendant la période d'étude, vingt- six (26) espèces d'élasmobranches ont été recensées, ces espèces se répartissent entre 10 espèces de raies, 15 espèces de requins et 01 espèce de chimère. Cependant, Galeus melastomus et Scyliorhinus canicula sont les deux espèces les plus abondantes dans les pêcheries. Ainsi, la présence de trois espèces de requins classées en danger d’extinction par l’UICN a été révélée. Alors, la proposition de mesures de gestion efficaces basées sur la conservation des espèces vulnérables d'élasmobranches est indispensable.

View more